År 2019 kommer gå till historien som det året då ”världens lungor” fattade eld. Ett klimatuppvaknande för hela världen. Betydelsen av att skydda Amazonas, som alltid varit en självklarhet för urfolk i Latinamerika, har nu övertygat människor över hela jordklotet.

I världens mest ojämlika region skulle år 2019 dessutom bli året då den latinamerikanska hösten utspelade sig. Missnöjet med den nyliberala politiken och de ökade klassklyftorna trappades upp. I Chile utbröt protester när minimilönen inte ens täckte det allra nödvändigaste. I Ecuador protesterade folket när regeringen presenterade ett åtstramningspaket och höjda priser på bränsle. I Bolivia eskalerade hoten och hatet mot urfolken i samband med statskuppen mot urfolkspresidenten Evo Morales. Under året har hoten mot våra samarbetsorganisationer eskalerat. Även arresteringar och mord på sociala ledare har ökat kraftigt och idag är Latinamerika den farligaste regionen för människor som försvarar mänskliga rättigheter, miljö och naturresurser.

Men i en dyster tid, där vinstintressen styr världspolitiken, måste vi också lyfta de framsteg vi gjort under det gångna året. Latinamerikagrupperna har tillsammans med flera andra organisationer släppt en Swedwatchrapport Defenders at Risk: Attacks on Human Rights and Environmental Defenders and the Responsibility of Business om hot och attacker mot miljö- och människorättsaktivister. Tillsammans med tusentals andra demonstrerade vi mot Bolsonaros politik och för att skydda Amazonas. Vi hade gäster från Movimento dos trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) i Brasilien som berättade om deras nuvarande situation och vi anordnade seminarium för att uppmärksamma att våra AP-fonder investeras i bolag som Chevron – som gör sig skyldiga till miljöbrott och kränkningar av mänskliga rättigheter.

Det är inte en tid att luta sig tillbaka. Högervindarna fortsätter att blåsa och de som drabbas hårdast av den kapitalistiska politiken får sällan eller aldrig sina röster hörda. Därför är Latinamerikagruppernas systemkritiska hållning och stödet till regionens folkrörelser fortsatt viktig. Tack för ditt stöd och engagemang. Hasta la victoria, siempre!

Klara Knapp,
Ordförande för Latinamerikagrupperna

I 2019 års verksamhetsberättelse kan du läsa om om vårt arbete och våra resultat: Verksamhetsberättelse 2019.pdf

Fler artiklar du kanske gillar

Baserad på kategorin Nyheter

Attentat mot Latinamerikagruppernas samarbetsorganisation ANZORC i Colombia

Lördagen den 23 maj skedde ett attentat mot Latinamerikagruppernas samarbetsorganisation ANZORC:s huvudkontor i Bogotá.

Anti-Chevron Day 2020

I maj 2020 har dina pensionspengar, via statliga AP-fonderna fortfarande 3 miljarder kronor investerade i Chevron. Se film av Anna Nylander, aktiv i Latinamerikagrupperna <3

Från praktikant till styrelseledamot

Stephanie Lobos Poblete är 23 år och har gjort utlandspraktik med Latinamerikagrupperna. Idag är hon medlem och sitter i föreningens styrelse. Vi når henne på telefon en solig februaridag.

Öppet brev till Facebook

Den pågående pandemin är extremt ansträngande för våra samarbetspartner i Latinamerika, men även för vår förenings ekonomiska möjligheter att fortsätta stötta dem. Facebook har en uttalad vilja att bidra till positiv samhällsförändring och säger sig vilja vara en plattform där människor kan engagera sig och stödja frågor som de brinner för. Idag är Facebook den […]

Är det dig vi söker?

Svara på 6 frågor så får du svar på om du är en av oss!

· Jobb & praktik, Nyheter

Våldet befinner sig inte i karantän – ännu en social ledare mördad i Colombia

Latinamerikagruppernas praktikanter Harry Wiström och Maria Bruce om mordet på Marco Rivadeneira, människorättsförsvarare och social ledare i Coordinador Nacional Agrario (CNA) i Colombia.

· Nyheter

Hur vi tänker om vår praktikverksamhet i coronatider

Här svarar vi på några av de frågor vi har fått i sociala medier kring hur vi tänker kring vår praktikverksamhet i coronatider.

· Nyheter

Den guatemalanske urfolks- och småbrukarledaren Daniel Pascual Hernández frias från anklagelserna om ärekränkning och förtal

Goda nyheter från vår samarbetsorganisation Waqib’Kej i Guatemala.

· Nyheter

Nu inleds rättegången mot den guatemalanske urfolks- och småbrukarledaren Daniel Pascual Hernández

Efter en snart 7 år lång process inleds idag rättegången mot Daniel Pascual Hernández som står åtalad för förtal och ärekränkning av den före detta officeren Ricardo Mendez Ruiz.

· Nyheter

Ny Swedwatchrapport om hot och attacker mot miljö- och människorättsaktivister

Latinamerikagrupperna står bakom ny rapporten Defenders at Risk: Attacks on Human Rights and Environmental Defenders and the Responsibility of Business om hot och attacker mot miljö- och människorättsaktivister. Tillsammans med Swedwatch, Afrikagrupperna, Act, Svenska kyrkan, Fair Action, Diakonia och Naturskyddsföreningen uppmanar vi företag att ta krafttag mot försvarares utsatta situation. Ladda ner rapporten i sin helhet här.