År 2019 kommer gå till historien som det året då ”världens lungor” fattade eld. Ett klimatuppvaknande för hela världen. Betydelsen av att skydda Amazonas, som alltid varit en självklarhet för urfolk i Latinamerika, har nu övertygat människor över hela jordklotet.

I världens mest ojämlika region skulle år 2019 dessutom bli året då den latinamerikanska hösten utspelade sig. Missnöjet med den nyliberala politiken och de ökade klassklyftorna trappades upp. I Chile utbröt protester när minimilönen inte ens täckte det allra nödvändigaste. I Ecuador protesterade folket när regeringen presenterade ett åtstramningspaket och höjda priser på bränsle. I Bolivia eskalerade hoten och hatet mot urfolken i samband med statskuppen mot urfolkspresidenten Evo Morales. Under året har hoten mot våra samarbetsorganisationer eskalerat. Även arresteringar och mord på sociala ledare har ökat kraftigt och idag är Latinamerika den farligaste regionen för människor som försvarar mänskliga rättigheter, miljö och naturresurser.

Men i en dyster tid, där vinstintressen styr världspolitiken, måste vi också lyfta de framsteg vi gjort under det gångna året. Latinamerikagrupperna har tillsammans med flera andra organisationer släppt en Swedwatchrapport Defenders at Risk: Attacks on Human Rights and Environmental Defenders and the Responsibility of Business om hot och attacker mot miljö- och människorättsaktivister. Tillsammans med tusentals andra demonstrerade vi mot Bolsonaros politik och för att skydda Amazonas. Vi hade gäster från Movimento dos trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) i Brasilien som berättade om deras nuvarande situation och vi anordnade seminarium för att uppmärksamma att våra AP-fonder investeras i bolag som Chevron – som gör sig skyldiga till miljöbrott och kränkningar av mänskliga rättigheter.

Det är inte en tid att luta sig tillbaka. Högervindarna fortsätter att blåsa och de som drabbas hårdast av den kapitalistiska politiken får sällan eller aldrig sina röster hörda. Därför är Latinamerikagruppernas systemkritiska hållning och stödet till regionens folkrörelser fortsatt viktig. Tack för ditt stöd och engagemang. Hasta la victoria, siempre!

Klara Knapp,
Ordförande för Latinamerikagrupperna

I 2019 års verksamhetsberättelse kan du läsa om om vårt arbete och våra resultat: Verksamhetsberättelse 2019.pdf

Fler artiklar du kanske gillar

Baserad på kategorin Nyheter

Utbilda dig till aktivist – gratiskurs för dig som är månadsgivare

Först till kvarn! Få anmälningsavgiften (800 sek) till en kurs betald samt resekostnader tur och retur till Färnebo folkhögskola. Anmäl dig idag!

Gotland runt för Latinamerika

Praktikanten Alexandra Löfgren trotsade väder och vind för att uppmärksamma situationen för Latinamerikas småbrukare.

Moder Jords dag – även alla människors dag

Latinamerikagruppernas temagrupp för Buen Vivir och Naturens Rättigheter uppmärksammar den 22 april, Moder Jords dag, genom att förnya sina löften om att försvara henne.

· Nyheter

8 mars-tal ”I solidaritet med våra systrar”

Tillsammans med våra systrar i Latinamerika och på hela jorden vill vi jobba för en mer rättvis oh feministisk värld. Latinamerikagrupperna vet att patriarkatet inte helt kan avskaffas om vi inte avskaffar kapitalism och kolonialism.

· Nyheter

Campesino struggle for rights in post conflict Colombia

Caught between two opposing sides of an armed conflict, campesinos, the farmers of Sumapaz in rural Colombia, have had to face adversity for decades. After the 2016 peace treaty signing between the Colombian state and the FARC-guerilla, things began to improve yet the effects of the conflict are still being felt by many civilians. Campesinos […]

Julhälsning från Latinamerikagruppernas styrelse

2020 lider mot sitt slut och Latinamerikagruppernas styrelse samlades under luciahelgen för årets sista styrelsemöte, ett par av oss i Solidaritetshuset i Stockholm men de flesta digitalt. Året blev verkligen inte som någon hade kunnat tänka sig. Planerade evenemang har fått ställas in, möten har fått ta nya, digitala former och det har varit tråkigt […]

· Nyheter

Guatemala-kännaren Evelina Sartori Valck berättar om situationen för miljö- och människorättsförsvarare i Guatemala

Evelina Sartori Valck, guatemalakännare och före detta anställd på Latinamerikagrupperna och Kristna Fredsrörelsen, ger oss en inblick i situationen för miljö- och människorättsförsvarare i Guatemala.

· Nyheter

”Att kriminalisera oss har blivit ett sätt att tysta oss”

Dalila Merida är en av många som fallit offer för den ökade kriminaliseringen i Guatemala. Hon fängslades i nio dagar efter en fredlig aktion 2016 mot ett företag som vägrat betala ut rättmätiga pensioner till sina arbetare, nu står hon åtalad av samma företag.

· Nyheter

Protesterna i Ecuador – en kritik mot den rådande nyliberala utvecklingsmodellen

Under tolv dagar i början av oktober 2019 ägde omfattande protester rum i Ecuador, främst ledda av Ecuadors urfolk. Tillsammans med Latinamerikagruppernas programansvariga Rodolfo Magne söker vi svar på vad som hände under dessa turbulenta veckor och hur situationen för landets urfolk ser ut i dag.

· Nyheter

“Vi kommer fortsätta försvara våra rättigheter oavsett hur mycket vi åtalas, förföljs eller fängslas på olagliga grunder”

I en intervju med Franklin Quilumbaquin, från urfolksorganisationen Confederación del Pueblo Kayambi i Ecuador, berättar han om organisationens utsatthet där sociala social ledare som är extra utsatt.