2022-05-13 / 2022-05-13 10:00 till 16:00 Solidaritetshuset och Zoom

Nu är det återigen dags för årsmöte den 13 maj! Ett tillfälle för dig som medlem att vara med att styra föreningens arbete.

Kära medlemmar,

Vi tänker inte ljuga, tiden för internationell solidaritet är mörk. Många av er vet säkert att svenskt bistånd har slaktats till förmån för skattesänkningar för de som redan har. Men vi hoppas att Latinamerikagrupperna fortfarande är så mycket mer än svenskt bistånd. Vi hoppas att vi fortfarande är en medlemsbaserad rörelse, full av människor som känner solidaritet med, själva är en del av eller vill lära sig mer om grupper som i Latinamerika står upp emot kapitalistiskt, kolonialt, rasistiskt och patriarkalt förtryck. Full av människor som ser kopplingar mellan kampen här och där, och vägrar att isolera sig.

Årsmöten är lite tråkiga, vi vet – men de är din chans att visa att du fortfarande är med oss, och hjälpa oss att besluta om föreningens framtid som just nu är oviss. Vi kommer också att göra allt vi kan för att göra detta årsmöte lite roligare!

Mötesplats: Solidaritetshuset i Stockholm eller digitalt över Zoom
Datum: Lördag 13 maj 2023
Mötet kommer att pågå mellan 10.00-16.00 med roliga aktiviteter och mingel efteråt.

Ett mer detaljerat schema kommer.

Anmäl dig nu!

För att ha rösträtt på årsmötet krävs att medlemskap har lösts senast den 13 mars 2023.

För anmälan och att komma med i röstlängden behöver du mejla följande information till arsmote@latinamerikagrupperna.se senast den 13 april:

• Fullständigt namn
  • Födelsedatum
  • Postadress
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • Om du deltar på plats på Solidaritetshuset eller digitalt på Zoom

Kontakta oss gärna om du har några frågor!

Som medlem kan du nominera till styrelsen

Vill du bli en del av Latinamerikagruppernas styrelse och bidra till en starkare solidaritetsrörelse? Vi söker nu efter styrelseledamöter med olika bakgrunder och erfarenheter som kan vara med och driva föreningens strategiska arbete framåt. Känner du någon som vill engagera sig och som du tror passar för uppdraget? Eller är du intresserad själv?

Nominera dig själv eller någon du känner senast 1 april. Fyll i nomineringsformuläret och skicka till valberedningen@latinamerikagrupperna.se.

Om du har några frågor – tveka inte att höra av dig till valberedningen!

Lägg en motion eller ett stadgeändringsförslag

Som medlem är du välkommen att komma med en motion eller ett förslag på ändring av föreningens stadgar till årsmötet. Deadline är 13 mars. Frågor eller färdiga motioner eller stadgeändringsförslag mejlas till arsmote@latinamerikagrupperna.se

Vill du ställa upp som mötesfunktionär?

Vi söker efter volontärer som har erfarenhet och kan ställa upp som årsmötesordförande och årsmötessekreterare. Vi uppmuntrar också till andra bidrag till årsmötet – vill du spela musik, laga mat, baka eller hålla ett tal/workshop? Kontakta oss om du är intresserad på: arsmote@latinamerikagrupperna.se

Årsmötesunderlag (uppdateras löpande)

Fler artiklar du kanske gillar

Baserad på kategorin Nyheter

Internationella kvinnodagen 8 mars – för solidaritet med kvinnors kamp världen över

Intervju med vice ordförande på CONAIE Zenaida Yasacama om hennes arbete på CONAIE och hennes personliga drömmar och ambitioner av våra utlandspraktikanter i Ecuador Nina Rodriguez, Lena Högberg, Amanda Persson och Joel Rygler.

· Nyheter, Jobb & praktik

Intervju med Susana Toj Castro, aktivist och medlem i urfolks- och småbrukarorganisationen Waqib’ Kej, Guatemala

Intervju med Susana Toj Castro, aktivist och medlem i urfolks- och småbrukarorganisationen Waqib’ Kej, av våra utlandspraktikanter i Guatemala Emma Ekwall, Per Eklund och Elin Sandlund.

· Nyheter, Jobb & praktik

INTERNATIONELLA KVINNODAGEN 8 MARS – FÖR SOLIDARITET MED KVINNORS KAMP VÄRLDEN ÖVER! INTERVJU FRÅN BOLIVIA

Intervju med Gabriel Jancko, medlem i kvinnoorganisationen Bartolina Sisa, av våra utlandspraktikanter i Bolivia Abigail Tapia Engström, Fanny Hagberg och Vera Austrell.

Felaktiga autogirodragningar

Istället för en ordinarie dragning av medlemsavgiften på 20 kr gjordes igår istället en dragning på 240 kr, dvs medlemsavgiften för hela året.

Vi jobbar på att så snart som möjligt göra en återbetalning av alla felaktiga dragningar och ber så mycket om ursäkt för detta missöde.

· Nyheter

Konflikt om oljeutvinningen i Amazonas skördar ännu ett liv i Ecuador

Ytterligare en social ledare är mördad. denna gång medlem i Latinamerikagruppernas samarbetsorganisation Conaie i Ecuador. Eduardo Mendúa, en av ledarna för ursprungsfolken i Ecuador, mördades utanför sitt hem kl. 17 på söndagseftermiddagen den 26:e februari 2023.

· Nyheter

Har du tagit del av vårt arbete under 2022?

Har du tagit del av vårt arbete under 2022? Vi skulle verkligen uppskatta om du ville hjälpa oss att bli bättre genom att fylla i den här enkäten, som utgör en del av vår verksamhetsutveckling! Enkäten är helt anonym och bör endast ta några få minuter i anspråk. Stort tack på förhand! Du hittar enkäten […]

· Nyheter

Rasism och djupt socialt missnöje bakom protesterna i Peru

Sedan mer än två månader tillbaka skakas Peru av lokala generalstrejker, vägblockader och folkliga mobiliseringar. Protester som har besvarats med polisövervåld, vilket har resulterat i mer än sextio dödade och hundratals skadade demonstranter.

· Nyheter, Debatt & opinion

Peruanska Lourdes Huanca från FENMUCARINARP på Sverigebesök

Mellan den 18-23 februari 2023 är Lourdes Huanca, småbrukar- och urfolkskvinna samt ordförande för Perus nationella kvinnoorganisation för bönder, ursprungsfolk, löntagare och hantverkare (FENMUCARINARP) på besök i Sverige för att informera om situationen i Peru.  Under veckan deltar Lourdes Huanca i två evenemang som samarrangeras av Latinamerikagrupperna. Den 18 februari 2023: Öppet samtal med Lourdes […]

· Nyheter, Evenemang

Fröer ska få vara fria – Ett porträtt om Vera Lúcia och kampen om fröerna

Småbrukarrörelsen MPA- Movimen dos pequenos agricultores- har sedan 90-talet kämpat för småbrukares rättigheter, nationellt som internationellt. Ett steg i detta led är att garantera att jordbrukarna kan få fortsätta göra det de är bästa på, producera den mat som vi alla behöver för att leva. Ska man odla så behövs det fröer. “Fröer är grunden till produktion och reproduktion av liv”- detta säger Vera Lúcia, jordbrukare och aktivist inom MPA. Vera Lúcia är en “guardiã de sementes” -en skyddsängel för fröer.

· Nyheter

Klimataktivister delar ut tårtor med blodigt och oljigt innehåll vid AP-fondskontor i Stockholm och Göteborg

Just nu står klimat- och människorättsaktivister utanför Andra, Tredje och Sjunde AP-Fondens kontor i Göteborg respektive Stockholm och delar ut tårtbitar med blodrött eller svart flytande innehåll. Innehållet vittnar om AP-fondernas smutsiga investeringar som döljer sig bakom den polerade ytan. Aktionen är koordinerad av bland andra Extinction Rebellion, Afrikagrupperna, Jordens Vänner och Latinamerikagrupperna och sker även digitalt på sociala medier.

· Nyheter, Debatt & opinion