År 2019 kommer gå till historien som det året då ”världens lungor” fattade eld. Ett klimatuppvaknande för hela världen. Betydelsen av att skydda Amazonas, som alltid varit en självklarhet för urfolk i Latinamerika, har nu övertygat människor över hela jordklotet.

I världens mest ojämlika region skulle år 2019 dessutom bli året då den latinamerikanska hösten utspelade sig. Missnöjet med den nyliberala politiken och de ökade klassklyftorna trappades upp. I Chile utbröt protester när minimilönen inte ens täckte det allra nödvändigaste. I Ecuador protesterade folket när regeringen presenterade ett åtstramningspaket och höjda priser på bränsle. I Bolivia eskalerade hoten och hatet mot urfolken i samband med statskuppen mot urfolkspresidenten Evo Morales. Under året har hoten mot våra samarbetsorganisationer eskalerat. Även arresteringar och mord på sociala ledare har ökat kraftigt och idag är Latinamerika den farligaste regionen för människor som försvarar mänskliga rättigheter, miljö och naturresurser.

Men i en dyster tid, där vinstintressen styr världspolitiken, måste vi också lyfta de framsteg vi gjort under det gångna året. Latinamerikagrupperna har tillsammans med flera andra organisationer släppt en Swedwatchrapport Defenders at Risk: Attacks on Human Rights and Environmental Defenders and the Responsibility of Business om hot och attacker mot miljö- och människorättsaktivister. Tillsammans med tusentals andra demonstrerade vi mot Bolsonaros politik och för att skydda Amazonas. Vi hade gäster från Movimento dos trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) i Brasilien som berättade om deras nuvarande situation och vi anordnade seminarium för att uppmärksamma att våra AP-fonder investeras i bolag som Chevron – som gör sig skyldiga till miljöbrott och kränkningar av mänskliga rättigheter.

Det är inte en tid att luta sig tillbaka. Högervindarna fortsätter att blåsa och de som drabbas hårdast av den kapitalistiska politiken får sällan eller aldrig sina röster hörda. Därför är Latinamerikagruppernas systemkritiska hållning och stödet till regionens folkrörelser fortsatt viktig. Tack för ditt stöd och engagemang. Hasta la victoria, siempre!

Klara Knapp,
Ordförande för Latinamerikagrupperna

I 2019 års verksamhetsberättelse kan du läsa om om vårt arbete och våra resultat: Verksamhetsberättelse 2019.pdf

Fler artiklar du kanske gillar

Baserad på kategorin Nyheter

Föreläsningsturné med Sandra Trafilaf från Chile

I samarbete med Svensk Kubanska föreningen arrangerar vi just nu en föreläsningsturné med Sandra Trafilaf från Chile.

Därför anmälde vi AP-fonderna till FN

En stor del av svenskarnas framtida pensioner investeras genom AP-fondernas i fossila tillgångar, palmolje- och sojajättar och köttbolag. Det vill vi ändra på och därför anmälde vi AP-fonderna, skriver Latinamerikagrupperna tillsammans med ett stort antal debattörer.

· Nyheter, Debatt & opinion

Latinamerika i Fokus 2021

I år arrangerar våra medlemsorganisation, Imagenes del Sur återigen Film-och Kulturfestivalen Latinamerika i Fokus i Malmö. Tre aktiviteter arrangeras i samarbete med Latinamerikagrupperna.

· Nyheter, Evenemang

Den 12 oktober: Kolonialismen är ingenting att fira

Vi kan inte förändra historien eller ge tillbaka allt som urfolken förlorat men vi kan uppmärksamma urfolkens kampdag och visa vår solidaritet.

· Nyheter

Vi anmäler AP-fonderna till FN!

Visste du att dina pensionspengar investeras i företag som kränker mänskliga rättigheter och förstör miljön? Vi vill få ett stopp på detta och därför anmäler vi AP-fonderna till FN. Latinamerikagrupperna är en av aktörerna bakom anmälan, men även du som individ kan ställa dig bakom anmälan.

Den Internationella aborträttsdagen, 28 september 2021

I dagsläget har fem länder i Latinamerika totalförbud mot abort. Men den feministiska gröna vågen har lyft upp abortfrågan på den politiska agendan och lättade abortlagstiftning diskuteras i flera länder.

· Nyheter

Utbilda dig till aktivist – gratiskurs för dig som är månadsgivare

Först till kvarn! Få anmälningsavgiften (800 sek) till en kurs betald samt resekostnader tur och retur till Färnebo folkhögskola. Anmäl dig idag!

Gotland runt för Latinamerika

Praktikanten Alexandra Löfgren trotsade väder och vind för att uppmärksamma situationen för Latinamerikas småbrukare.

Moder Jords dag – även alla människors dag

Latinamerikagruppernas temagrupp för Buen Vivir och Naturens Rättigheter uppmärksammar den 22 april, Moder Jords dag, genom att förnya sina löften om att försvara henne.

· Nyheter

8 mars-tal ”I solidaritet med våra systrar”

Tillsammans med våra systrar i Latinamerika och på hela jorden vill vi jobba för en mer rättvis oh feministisk värld. Latinamerikagrupperna vet att patriarkatet inte helt kan avskaffas om vi inte avskaffar kapitalism och kolonialism.