År 2019 kommer gå till historien som det året då ”världens lungor” fattade eld. Ett klimatuppvaknande för hela världen. Betydelsen av att skydda Amazonas, som alltid varit en självklarhet för urfolk i Latinamerika, har nu övertygat människor över hela jordklotet.

I världens mest ojämlika region skulle år 2019 dessutom bli året då den latinamerikanska hösten utspelade sig. Missnöjet med den nyliberala politiken och de ökade klassklyftorna trappades upp. I Chile utbröt protester när minimilönen inte ens täckte det allra nödvändigaste. I Ecuador protesterade folket när regeringen presenterade ett åtstramningspaket och höjda priser på bränsle. I Bolivia eskalerade hoten och hatet mot urfolken i samband med statskuppen mot urfolkspresidenten Evo Morales. Under året har hoten mot våra samarbetsorganisationer eskalerat. Även arresteringar och mord på sociala ledare har ökat kraftigt och idag är Latinamerika den farligaste regionen för människor som försvarar mänskliga rättigheter, miljö och naturresurser.

Men i en dyster tid, där vinstintressen styr världspolitiken, måste vi också lyfta de framsteg vi gjort under det gångna året. Latinamerikagrupperna har tillsammans med flera andra organisationer släppt en Swedwatchrapport Defenders at Risk: Attacks on Human Rights and Environmental Defenders and the Responsibility of Business om hot och attacker mot miljö- och människorättsaktivister. Tillsammans med tusentals andra demonstrerade vi mot Bolsonaros politik och för att skydda Amazonas. Vi hade gäster från Movimento dos trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) i Brasilien som berättade om deras nuvarande situation och vi anordnade seminarium för att uppmärksamma att våra AP-fonder investeras i bolag som Chevron – som gör sig skyldiga till miljöbrott och kränkningar av mänskliga rättigheter.

Det är inte en tid att luta sig tillbaka. Högervindarna fortsätter att blåsa och de som drabbas hårdast av den kapitalistiska politiken får sällan eller aldrig sina röster hörda. Därför är Latinamerikagruppernas systemkritiska hållning och stödet till regionens folkrörelser fortsatt viktig. Tack för ditt stöd och engagemang. Hasta la victoria, siempre!

Klara Knapp,
Ordförande för Latinamerikagrupperna

I 2019 års verksamhetsberättelse kan du läsa om om vårt arbete och våra resultat: Verksamhetsberättelse 2019.pdf

Fler artiklar du kanske gillar

Baserad på kategorin Nyheter

Latinamerikagrupperna solidariserar med de strejkande rörelserna i Ecuador

Latinamerikagrupperna solidariserar med de organisationer, sociala rörelser och privatpersoner som deltar i strejken i Ecuador, mot den nuvarande presidenten Guillermo Lassos nyliberala politik.

· Nyheter

Brasiliens jordlösa behöver din solidaritet

MST slog ner regeringens vräkningsorder i mars i år. De kan de göra det igen men behöver vår solidaritet. Sprid ordet till dina vänner, familjer och bekanta och skriv under namninsamlingen!

· Nyheter

Latinamerikagruppernas samarbetsorganisationer reagerar på Sveriges beslutet att drastiskt minska Sveriges utvecklingssamarbete

Sveriges beslut att ta 9,2 miljarder kronor från biståndsbudgeten för att täcka flyktingkostnaderna från Ukraina kan få allvarliga konsekvenser för våra samarbetsorganisationer i Latinamerika. I brev till Sveriges statsminister Magdalena Andersson ber våra samarbetsorganisationer att den svenska regeringen att omvärdera beslutet.

· Nyheter

Skriv under uppropet för att rädda biståndet

Vi accepterar inte att Sverige backar när biståndet behövs mer än någonsin. Vi behöver din röst. Skriv under uppropet för att rädda biståndet!

Kom och ta del av en av årets mest inspirerande dagar! – Folkets Forum

I samband med miljökonferen Stockholm+50 ordnar civilsamhället ett alternativt möte, Folkets Forum. Här går folkrörelser och civilsamhället tillsammans för att organisera sig, med fokus på hur vi i praktiken går framåt för att bidra till en mer hållbar, rättvis värld. Folkets Forum äger rum den 31 maj-1 juni i ABF-huset i centrala Stockholm och är öppet för alla.

· Nyheter, Evenemang

Temagrupp med principförklaring: Solidaritet och mänskliga rättigheter i Chile och Latinamerika.

Som skapare av denna temagrupp Solidaritet och mänskliga rättigheter i Chile och Latinamerika anser vi att det är mycket viktigt att arbeta och upprätthålla solidariteten med dem som utsätts för kränkningar av de mänskliga rättigheterna, för rättvisa och för värdigheten hos de människor som försvarar sina rättigheter. Vi är en grupp som styrs av SAL:s stadgar och som utför vårt arbete kollektivt, demokratiskt och oberoende av politiska partier, religion etc.  Solidaritet är ömhet mellan folk och mellan folk.

Digitaliseringen – hot och möjlighet

Som månadsgivare bidrar du bland annat till agroekologiska skolor för unga småbrukare i Latinamerika. Läs mer om dessa här.

Fotografier från folkupproret 2019 i Chile

Detta är ett projekt som utarbetas av Latinamerikagruppernas temagrupp ”Solidaritet och mänskliga rättigheter i Chile och Latinamerika” i samarbete med Chile Desperto – Suecia. År 1973 påverkades de rikas intressen i Chile när presidenten för koalitionen Unidad Popular, Salvador Allende, genomförde ett regeringsprogram som syftade till att undanröja de enorma sociala ojämlikheterna som hade funnits fram till dess. ​ Det var då […]

Latinamerikagrupperna tillsätter ny verksamhetsledare

Glada nyheter! Latinamerikagrupperna är oerhört glada över att kunna meddela att vi anställer Tove Melin som verksamhetsledare! Anställningen börjar den 1 maj, men i praktiken kommer Tove att börja sitt arbete hos oss från och med september eftersom hon fram tills dess är föräldraledig. Hon tar alltså över rollen som Oscar Barajas för tillfället har […]

Podd på enkel spanska

Latinamerikagrupperna presenterar ett ny poddserie: Latinoamérica Testifica. Fem avsnitt på spanska om strukturella problem i Latinamerika, i relation till klimatet och mänskliga rättigheter.